פרשיות ותיקי השחיתות של ביבי

החל מיום 21.11.2019 בנימין נתניהו, ראש הממשלה שלכם הוא לא רק בגדר "חשוד" אלא אף "מתהדר" בתואר הכבוד "נאשם בשחיתות ציבורית". זאת בעקבות הודעתו של אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה שעדכן התאריך זה על החלטתו בעניין תיקי השוחד של ביבי כי אכן יוגשו כתבי אישום עם סעיפי אישום הכוללים שוחד, מרמה והפרת אמונים.

לאחרונה נראה כי שאלת השפעת החקירות הפליליות כנגד ראש הממשלה על החלטותיו, ומעשיו נמצאת על סדר היום הציבורי ביתר שאת.

בעבר, כאשר ביבי נתניהו, תפקד כראש האופוזיציה בממשלת אולמרט זכורה היטב אמירתו כי ראש ממשלה שנחקר במגוון חשדות פליליים אינו יכול להמשיך לכהן בתפקידו – מאחר שלא ניתן לדעת אם הכרעותיו בנושאים קיומיים אינן מושפעות משיקולי הישרדותו האישית. הדברים נאמרו בשנת 2008. ספק אם ביבי של אז יכל לדמיין את עצמו נקלע בדיוק לאותו מצב, אלא שהפעם מהצד השני של המתרס.

זאת לא הייתה האמירה הגרועה הראשונה או האחרונה של ביבי. זכורה למשל אמירה של ביבי תוך כדי הכהונה הראשונה שלו לגבי התנהגות אחראית וממלכתית מצד האופוזיציה ממחנה השמאל "ממש כפי שאנחנו נהגנו בעודנו באופוזיציה לממשלת רבין" (ציטוט לא מדויק).
ביבי ב-1996
ביבי במפגש עם עראפת ב-1996

כך או כך, אנחנו לא חייבים לעבור ציטוט ציטוט או לתהות ברמת דיוק מירבית אודות סוג האישיות ורמת האמינות של ביבי. בתור נושא במדרה הציבורית הרמה ביותר, די לנו אם נביט ונתמקד בהאשמות הפליליות שבהן הוא מעורב, כך נוכל להיות ענייניים ולהתבטא לגופו של עניין ולהימנע מחוות דעת אשר יישארו תמיד בתחום הסובייקטיבי ועל כן תרומתם לדיון הציבורי פחותה יותר.

תיקי ביבי - הסבר פשוט

תיק 1000, פרשת המתנות [ביבי מואשם במרמה והפרת אמונים]
ביבי נתניהו חשוד כי הוא, אשתו, ובנם יאיר קיבלו "חגיגה של מתנות" מטעמם של אנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן. מדובר במגוון טובות הנאה אשר על פי החשד התקבלו לאורך תקופה שנמשכה מספר שנים. המדובר בתיק 1000 הוא על טובות הנאה שהתקבלו תוך כדי כהונתו של ביבי כראש הממשלה ושוויין מוערך בכ-700 אלף ש"ח. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים. על פי כתב החשדות, נתניהו נחשד בתיק זה במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000, השיחות עם נוני מוזס [ביבי מואשם במרמה והפרת אמונים]
התיק נסוב סביב 2 שיחות שהתנהלו בין נתניהו ומוזס בשלהי 2014. מוזס חשוד שהציע לנתניהו שוחד במסגרתו ביבי יקבל סיקור אוהד בכלי התקשורות מקבוצת "ידיעות אחרונות" (הכוללים את אתר החדשות YNET) ואף יפעלו ליצירת סיקור שלילי עבור יריביו הפוליטיים. כתמורה מוזס הציע שביבי מתוקף סמכויותיו כראש ממשלה יפעל לקידום חוק המגביל את פעילות העיתון (המתחרה), "ישראל היום". בסיום המשא והמתן ביניהם נתניהו לא החזיר למוזס תשובה שלילית, ואף נתפש כמי שפעל (כך גם על פי היועץ המשפטי לממשלה) ליצירת הרושם כי הוא מעוניין בקידום העסקה הנ"ל.

ביבי נתניהו ומפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, 2012
ביבי נתניהו ומפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, 2012

תיק 3000 – עסקת הצוללות וספינות הקרב בין התאגיד הגרמני לבין משרד הביטחון הישראלי.
אמנם בשלב זה, בין היתר לטענת היועמ"ש, ביבי אינו חשוד בפרשה זו ואינו מעורב בה בשום צורה. לצד זאת, נחקרים במסגרת הפרשה בכירים במערכת הביטחון כמו גם נציגי המספנה הגרמנית, טיסנקרופ - בעבירות של הפרת אמונים וכן קיימים לגביהם חשדות הנוגעים למתן שוחד בהיקפים גדולים.
מיקי גנור הוא אחד הנחקרים בפרשת הצוללות. באופן מפתיע למדי, בן דודו של נתניהו, עורך הדין דוד שמרון, נחקר גם הוא במסגרת פרשה זו.

כדי לסבר את האוזן נציין כי בפרשה בעלת מאפיינים דומים אשר הגיעה לבית המשפט ביוון, שר הביטחון היווני (לשעבר) הורשע בקבלת מעל ל 50 מיליון אירו. כמה כספים בדיוק החליפו ידיים בישראל - את זאת נדע אם וכאשר התיק יגיע לבחינה ולהכרעה משפטית. נציין רק כי בתחילת 2019 עלה לכותרות נושא המניות של חברה שהעניקה שירותים למספנת טיסנקרופ שהייתה בבעלות ביבי נתניהו. על פי החשד, ביבי הרוויח באותה עסקה כ 16 מיליון שקל, סכום שראוי לבדוק ולחקור האם התקבל בצורה כשרה בכפוף לחוק.


תיק 4000 -פרשת בזק-וואלה [ביבי מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק זה]
בתיק זה, איריס ושאול אלוביץ' מואשמים במתן שוחד לרה"מ נתניהו. על פי כתב האישום נתניהו פעל בשירות האינטרסים העסקיים של שאול אלוביץ'. על פי כתב האישום, בתמורה ליחס המיוחד לו זכתה בזק-וואלה, ביבי ובני משפחתו קיבלו סיקור מוטה ומלטף באתר וואלה. לוח הזמנים של פרשה נפרש על פני כמה שנים, ועל פי החשד מדובר על התקופה שבין דצמבר 2012 לינואר 2017 ובכלל זה מערכות הבחירות ב-2013 וב-2015 אשר לקראת בחירות אלו, על פי החשד הועבר רוב השוחד, בדמות פרסום מוטה כאמור. 

ראש הממשלה הנצחי של מדינת ישראל? ביבי נתניהו


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הסכם שלום או ספין פוליטי? מה מניע את ביבי?