הסכם שלום או ספין פוליטי? מה מניע את ביבי?

 אתמול התבשרנו בשורה גדולה ומרעישה.

ביבי וטראמפ הודיעו על כינון יחסים רשמיים בין איחוד האמירויות לישראל. ההסכם הושג בתמורה לדחיית הסיפוח (החלת הריבונות ביהודה ושומרון). בתקשורת הישראלית ההסכם מוצג כהישג היסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות הכולל נרמול היחסים תמורת דחיית הסיפוח.

איחוד האמירויות וישראל למעשה מקיימות שיתוף פעולה חשאי כבר 25 שנים, כשההקשר העיקרי לאותו שת"פ הוא לא אחר מאשר האיום האיראני וההתמודדות עימו. הסכם, כמו זה שעומד להיחתם בשבועות הקרובים יאפשר מיסוד היחסים והתקרבות נוספת בין שתי המדינות.

איך העולם מגיב ל"הסכם השלום בין איחוד האמירויות וישראל" ?

ראשית, מעניין לבחון כיצד איחוד האמירויות עצמה מתייחסת לעניין. אנואר קראקש שר החוץ של האמירויות: ״כפינו על ישראל את הקפאת סיפוח האדמות הפלסטיניות״ (לשם ההשוואה כאן אצלנו ביבי הכריז כי מדובר על ״יום היסטורי״) קרדיט: לוסי אהריש

עומאן, גובלת באיחוד האמירויות, ושם בהצהרה מיוחדת מטעם דובר משרד החוץ ההסכם עם ישראל זכה לכינוי "היסטורי". כמו כן נמסר עומאן תומכת בהחלטת ה-UAE ונירמול הקשר עם ישראל: "אנו מקווים שההסכם יתרום לשלום צודק ומקיף בכל המזרח התיכון." ציינו.

ביקורת פנימית בישראל

כמובן, התגובות בארץ למהלך הנ"ל לא איחרו לבוא. אמנם "הסכם השלום" תפס בהפתעה את רוב הגורמים הפוליטיים באופוזיציה אך רובם בירכו ואף חילקו קומפלימנטים על ההישג שגם ביבי לקח בו חלק - שכן ההסכמה על נירמול היחסים הושגה בשיחת טלפון משולשת בין טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד א-נהיאן.

לצד המילה הטובה אשר ביבי קיבל לאור המהלך המפתיע, נשמעה גם ביקורת רבה שכן ביבי הרי הבטיח לציבור בוחריו ליישם סיפוח בשטחי יהודה ושומרון כחלק מעסקת המאה אך כעת אותו סיפוח נדחה למועד לא ידוע, ולפי דברי טראמפ ניתן להבין כי כרגע אופציה זו אינה נמצאת על השולחן כלל.

התזמון של "הסכם השלום" - כ 3 חודשים לפני בחירות בארה"ב, ולפי סימנים מתרבים והולכים אף לפני בחירות נוספות בישראל - הוא תזמון שבעיניי רבים מעיד על שליפת שפן מהכובע, מעין ספין פוליטי שנועד לעזור הן לטראפ והן לביבי לשנות את השיח ולשפר את סיכוייהם כל אחד בקמפיין הבחירות שהוא מנהל, וזאת על חשבון זמן שצריך להיות מושקע בניהול המדינה ומשבר הקורונה בפרט.

ביקורת נוספת שנשמעת למרחקים היא העובדה שביבי בהיותו ביבי, לוקח את רוב רובו של הקרדיט לעצמו, וממעט לשבח, אם בכלל, את העבודה הארוכה שבוצעה במשרד החוץ וגופים נוספים אשר עמלו תקופה ארוכה על שיפור היחסים בין המדינות - ובאופן דומה מצניע ביבי גם את מעורבותה של ארה"ב.

כמו כן, יש הטוענים כי ביבי יודע כי זוהי כהונתו האחרונה שכן בינואר 2021 הוא כבר יתמודד עם משפטיו הפליליים וספק רב אם יוכל להמשיך לכהן כאש ממשלת ישראל. על פי טענה זו, ביבי נתניהו דואג להירשם בספרי ההיסטוריה כמי שחתם על 3 הסכמי שלום בתקופת שלטונו, ויתכן שזוהי באמת ההזדמנות האחרונה שלו לשפר את הרזומה בצורה משמעותית.

ביבי עושה שלום?
אתה אמיתי ביבי? פתאום הסכם שלום או שזה בעצם טריק שיווקי בקמפיין הבחירות שלך?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשיות ותיקי השחיתות של ביבי